نخوردن صبحانه ممکن است باعث افزایش خطر سکته مغزی و قلبی شود

نخوردن صبحانه ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد.این ارتباط که در مطالعه ی 6،550 بزرگسال در فاصله ی سنی 65 تا 75 سال کشف شد، به ویژه برای سکته مغزی قابل توجه است.

تقریبا 60 درصد از شرکت کنندگان هر روز صبحانه می خوردند، یک چهارم از آنها در برخی از روزها و 16 درصد به ندرت صبحانه می خوردند یا هرگز صبحانه نمی خورند. هیچ یک از شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه به بیماری قلبی مبتلا نبودند. در طی بیش از 17 سال پیگیری، 2318 مورد مرگ از جمله 619 مورد مرگ به دلیل بیماریهای قلبی عروقی در میان این افراد اتفاق افتاد.

این مطالعه ی مشاهده ای که در مجله ی کالج قلب آمریكا منتشر گردید، نشان می دهد که احتمال چاقی و کلسترول بالا در افرادی که وعده ی صبحانه را در برنامه ی غذایی خود نداشتند، بیشتر است. در این مطالعه نخوردن صبحانه و بسیاری دیگر از عوامل سلامت، عوامل رفتاری و اجتماعی- اقتصادی كنترل گردید.

نتایج این تحقیق نشان داد که خطر مرگ به دلیل هر نوع بیماری قلبی عروقی برای افرادی که صبحانه نمی خوردند، در مقایسه با افرادی که هر روز صبحانه می خورند، 87 درصد و خطر مرگ و میر به همه ی علل، 19 درصد بالاتر بود. خطر ابتلا به بیماری قلبی برای افرادی که از خوردن وعده ی صبحانه ی خود صرفنظر می کردند، 59 درصد افزایش داشت و تجربه ی یک سکته مغزی در این افراد بیش از سه برابر بیشتر از افرادی بود که هر روز صبحانه می خوردند.

دکتر Bao، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه آیووا، گفت: بسیاری از مطالعات نشان داده اند که حذف صبحانه با خطر بالاتر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا ارتباط دارد. مطالعه ی ما نشان می دهد که خوردن صبحانه می تواند یک راه ساده برای ارتقاء سلامت قلبی عروقی باشد.

منبع:

www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/stroke-heart-disease-stress-diabetes-breakfast-a8882601.html